De Kleine Prins Proloog
Door Marieke van Atten voor Zinweb en Shodo
De zomer komt er weer aan. En met de zomer arriveert ook de nieuwe schrijfcursus van Christine de Vries, die zij via het internet aanbiedt.
Verbleven we vorig jaar nog met de Zomerse schrijfkaravaan in de woestijn en brachten we daar soms zwoegend en vaak juichend vele inspirerende weken door, dit jaar zullen we via de woestijn kennis gaan maken met andere, nog onbekende planeten in de ontmoeting met De Kleine Prins, naar het boek van Antoine De Saint – Exupery.
Ik was nog maar 13 of 14 jaar toen ik het verhaal voor het eerst onder ogen kreeg. Onze lerares “Frans” had bedacht dat we dit boek zouden gaan gebruiken om opstellen over te schrijven. Helaas was ik slecht in Frans, kreeg ik het verhaal maar niet gelezen en ontwikkelde ik een intense afkeer van die Prins in die moeilijke taal. Zo liep ik een warme kennismaking mis.
Jaren later lag het boek in de bibliotheek van het huis waar ik een tijdje woonde en begon ik – dit keer in het Nederlands – opnieuw aan het verkennen van de avonturen van de Kleine Prins. Ook die ontmoeting leverde weinig op; er was teveel gaande in mijn leven dat pijnlijk en verdrietig was en op sprookjes zat ik dus echt niet te wachten...........
Inmiddels ben ik de 50 gepasseerd en geloof ik weer in sprookjes.
En zo ga ik het nog eens proberen. Zo ligt een nieuw aangeschafte uitgave van dit bijzondere boekje, naast mijn bed en ben ik voorzichtig en vlak voor het slapen gaan, weer aan het lezen en bladeren, aan het sluimeren en doezelen, aan het ruiken en proeven. Ben ik in het veel te drukke leven van alledag, innerlijke ruimte aan het maken om met deze Prins mee op reis te gaan. Verlang ik naar de simpelheid van het kleine kind, de ontspannen mens, de gapende rust van een noodlanding in de woestijn.
En ben ik heel nieuwsgierig naar de opdrachten die aan deze cursus verbonden zullen zijn. Want Christine belooft ons twee sporen: reflectieve opdrachten die je uitwerkt in je eigen dagboek én creatieve opdrachten die je aan het bestaande verhaal kunt toevoegen.
Ik verheug me op het schrijven. Op het delen van stukjes tekst op het weblog [alleen toegankelijk voor deelnemers] en op de ontmoetingen met mede-schrijvers/reizigers.
Het meeste verheug ik me op de omarming met de Kleine Prins!
De cursus start op 21 juni 2010. Meer informatie vind je hier.
 |